plakát Sisyfiade aneb Balvan v časeHappening Sisyfiade aneb Balvan v čase

V sobotu 26. května 2018 se ve 21.15 hod uskutečnil další z legendárních happeningů Lubo Kristka. Dějištěm byl Kristkův dům v Brně (Tišnovská 77, Brno – Černá Pole). Desítky účinkujících, mezi nimiž nechyběli sólisté a členové baletu a opery Národního divadla v Brně, Filharmonie Brno, Teatru Novogo Fronta, studenti a absolventi JAMU v Brně či divadlo na chůdách, v symbolickém nočním aktu obohatili Kristkův dům o jeden z autorových životních symbolů, který odedávna prostupuje jeho tvorbou. Zaznělo také experimentální pojetí "Naděždina akordu", který Kristkovi zněl v hlavě dlouhá léta.

Kristek své happeningy často nazývá mytologickými krajinami. Návštěvníka provádí výpravnými obrazy své fantazie. Tentokrát happening poodhalil roušku Kristkova života a jeho pojetí sisyfovské tematiky.

Kudyznudy.cz - tipy na výletInformuji.cz = Akce, Kultura a Výlety v ČR

Videozáznam happeningu:


Vznik Kristkova domu

Surrealistický sochař, malíř a performer Lubo Kristek (*1943) se po celoživotní pouti vrací na svou rodnou ulici, kam prostřednictvím Kristkova domu přináší výtvarný cyklus nazvaný "Sisyfiade aneb Balvan v čase". Osudový návrat v jeho mysli vyvolal bouřlivé snění, ze kterého se zrodila vize filmového zpracování Sisyfova příběhu. Postupně tak vznikaly skice, obrazy a model, které se ve filmu prolínají jako obrazy ve snu a celý děj postupně rozvíjejí. V další fázi, v duchu příběhu, Kristek pro účely svého vysněného filmu proměňuje svůj dům. Dům vnímá jako živou bytost, která dýchá a prochází osobní transformací. Přechodový rituál zažívá nejen Kristkův oživlý dům, ale též autor sám, který v průběhu natáčení prochází sisyfofskými situacemi. Již je skoro s balvanem u vrcholku... když tu náhle mu vyklouzne a vše začíná od začátku.

Původní myšlenka vychází z mýtu o Sisyfovi, obzvláště z nového pohledu, který uvádí francouzský spisovatel a dramatik Albert Camus (1913–1960) a dále rozvíjí český dramatik a herec Jiří Voskovec (1905–1981). Voskovcovy úvahy zaznamenané na gramofonové desce "Relativně vzato" se soustředí na osvobození Sisyfa, uvězněného v neodvratném osudu, ve chvílích, kdy sestupuje z vrcholku kopce k jeho úpatí pro balvan. V těchto chvílích je naprosto svobodný - nemá "balvan".

Lubo Kristek toto pojetí rozvíjí ještě dále a transformuje do časových souvislostí. Sisyfos je lapen v lidském "čase", který je však vzhledem ke kosmickým dálkám zcela zanedbatelný. Cestou po ciferníku od čísla 6 vzhůru pro nás pozemské bytosti čas brzdí. Po překlenutí vrcholu relativity ho však čeká ulehčení a naplnění různých jeho tužeb, přestože je obklopen čím dál více absurdním a nemocným světem. Poutí je i vznik jednotlivých filmových scenérií na domě. První fáze se zrodila ab ovo (z vejce – od počátku), kdy ptáci (zpodobnění volnosti) vylétli z hnízda. Druhá fáze se propojila s "časem" prostřednictvím hodin s postavou signálního dynamického Sisyfa. Třetí je spojena s Kristkovou surreální úvahou, že lokálka Tišnovka vlastně nikdy nezanikla, dodnes existuje a proto je třeba ji snově zviditelnit. Proto je vetkána do jeho osudového symbolu – nebeské dálnice. Nad tím vším se ve volném prostoru objevili dva ptáci, kteří se právě osvobodili ze svých skořápek.

V následující fázi pak Lubo Kristek vzdal hold propojování lidské tvořivosti s přírodou. Obří ruce vzpínající se k nebi se štíhlými prsty chrání živý strom.

Kristkův dům je v současnosti scénou pro dva filmy. Snímek Ab ovo se připravuje k životnímu jubileu Lubo Kristka a využije scény z Kristkova domu (v exteriéru i v interiéru) k hlubšímu průniku s umělcovou celoživotní tvorbou. Snímek Sisyfiade přinese Sisyfův příběh v Kristkově pojetí, v němž hraje jeho "oživlý" dům jednu z hlavních rolí.


Významná výtvarná díla Lubo Kristka (výběr):

1964: Vize – Spalování Krista, asambláž
1968: Dyje – Osud stromu, dřevoplastika (5. zastavení Kristkovy podyjské glyptotéky, Vranov nad Dyjí)
1971–2: Život, dřevoplastika (3. zastavení Kristkovy podyjské glyptotéky, Drosendorf, Rakousko)
1973: Duše, dřevoplastika
1974–5: Nebeská dálnice tety Fränzi, olej na plátně (Neues Stadtmuseum, Landsberg am Lech, Německo)
1974: Sledování Země, secco malba (Augsburg, Německo)
1975–6: Mnohostranné vysoké napětí, olej na plátně
1975–6: Metastanice zanechaných tónů, asambláž (vystaveno na zámku Ruegers, Rakousko)
1976: Odhlučněná estetika luxusna, asambláž
1977: Transcendentální kompozice mezi utrpením a nadějí, názední oltář (kaple Penzing, Německo)
1977: Společné napětí s akcentem na černou díru, názední malba (Los Angeles, USA)
1977: Žár – Život – Věčnost, názední malba (San Francisco, USA)
1978: Vysvobození z útrap, keramika (7. zastavení Kristkovy podyjské glyptotéky, Znojmo)
1978: Zrod a zároveň zatracení koule, keramika (8. Zastavení Kristkovy podyjské glyptotéky, Janohrad)
1981: Strom vědění, 16 metrová socha, dřevo, kov (Ignaz-Kögler-Gymnasium, Landsberg am Lech, Německo)
1978–82: Zamechovaný telefonní rozhovor, olej na plátně (Německo)
1983: Kristův ostnatý drát, asambláž (Kantabrie, Španělsko)
1986: Mořský kůň, asambláž (Řím, Itálie)
1988: Pijící, bronzová kašna (lázně Theresienbad Greifenberg, Německo)
1991: Pomník pro pět smyslů, kovová socha (Neues Stadtmuseum, Landsberg am Lech, Německo)
1992: Dveře, asambláž vzniklá v roce 1992 v happeningu v Neues Stadtmuseu
1975–92: Automatické myšlenkové pochody – Stůl, asambláž (vystaveno na Zámečku Lubo, Podhradí nad Dyjí)
1992: Strom větrné harfy, kovová socha (9. zastavení Kristkovy podyjské glyptotéky, Zámeček Pohansko)
1994: Na smetišti časů, asambláž (vystaveno na zámku Ruegers, Rakousko)
1995–2000: INRI TUBENSIS, olej na plátně
2002: Orgasmy diverzních demagogií, asambláž
2005–6: Zrození, kovová socha (1. zastavení Kristkovy podyjské glyptotéky, Panenská Rozsíčka)
2006: Kameny přání, skulptura ze sedmi balvanů (2. zastavení Kristkovy podyjské glyptotéky, Staré Hobzí)
2006: Kosmicky načasovaná parapyramidální potence, kovový monument (4. zastavení Kristkovy podyjgké glyptotéky, Podhradí nad Dyjí)
2006: Ptačí poslání, sarkofág ve tvaru ptačí lebky (6. zastavení Kristkovy podyjské glyptotéky, Hardegg, Rakousko)
2007–10: Requiem za mobilní telefony, interaktivní asambláž (vzniklá v happeninzích v ČR, Rakousku, Německu a Polsku)
2015: Hledající – Organické formy, kovová socha (10. zastavení Kristkovy podyjské glyptotéky, Sekule, Slovensko)
2016–17: Duchovní poselství jedné prapodivné stavby, olej na plátně
2015–18: Kristkův dům, monumentální asambláž s dokončením v happeningu (Brno)